Gastvrij maar deuren dicht

  • Eigenaar idee:
    Hans Stuijfbergen
  • Ingediend:
    21 mei 2022
  • Weergaven:
    2337
  • Stemmen:
    9

Gastvrij maar deuren dicht

Stimuleer met een publieks- en ondernemerscampagne dat winkels in Hoorn op koude dagen (onder de 10 graden) hun deuren gesloten houden. Dit heeft veel effect op energiekosten en is goed voor ons klimaat. Als iedereen meedoet zal het geen effect op de omzet hebben. En dankzij een deursticker (“Gastvrij Hoorn houdt deuren dicht”) kan een dichte deur door de consument positief geassocieerd worden met een groene gedachte, namelijk energiebesparing. Voor werknemers wordt een behagelijkere werkomgeving gerealiseerd en in de winkel is minder verlies door diefstal.

Dat het dicht houden van winkeldeuren op koude dagen effect kan hebben is zeker: Nu laat bij franchisewinkels zo’n 90 % de deuren open, ook tijdens strenge winters. Bij zelfstandige ondernemers ligt dit lager maar valt ook nog veel te besparen. Overigens kan er ook zomers veel bespaard worden want menig winkel wordt met een airco gekoeld en dan zijn dichte deuren ook veel effectiever.

Een belangrijk argument voor een geopende deur is een gastvrij en welkome uitstraling richting consument. Onderzoeken leren echter dat gesloten deuren geen significant effect hebben op het aantal bezoekers en omzet. Wel was er sprake van een aanzienlijke energiebesparing van 32 tot 42%.

Wil een bedrijf meedoen aan dit initiatief? Men krijgt dan een sticker voor op de deur om de positieve boodschap mee uit te stralen. Ondernemers die onder de 15 graden en boven de 25 graden hun deur dichthouden om energie te besparen mogen het beeldmerk gebruiken.

Lees meer
  • idee
  • verbinden
  • gerealiseerd

Deel jouw mening

*

Deel dit initiatief